DRUŠTVENA ODGOVORNOST U SAVREMENIM TRGOVINSKIM PREDUZEĆIMA SA OSVRTOM NA TRGOVINSKI LANAC WALMART
DOI:
https://doi.org/10.5937/Oditor2201036MKljučne reči:
Društvena odgovrnost, promene, trgovinska preduzeća, potrošači, životna sredinaApstrakt
U uslovima dinamičnih promena preduzeća se na različite načine trude da sačuvaju svoju poziciju i time obezbede opstanak na tržištu. Jedna od mogućnosti koja im stoji na raspolaganju, je pravilna primena koncepta društvene odgovornosti. U savremenim uslovima privređivanja trgovina ima veoma značajnu ulogu u funkcionisanju svake privrede jer, između ostalog, može adekvatno da premosti nesklad između veće ponude robe i nedostatka platežne tražnje. Međutim, ne treba zanemariti činjenicu da se danas i od trgovinskih preduzeća očekuje da prate i da se prilagođavaju društveno odgovornim zahtevima. Cilj ovog rada je da ukaže na značaj društvene odgovornosti kao i na pojedine aspekte društveno odgovornog poslovanja u trgovinskim preduzećima, sa osvrtom na najveći maloprodajni trgovinski lanac u svetu. Walmart kao najveća američka kompanija koja se bavi maloprodajom robe na domaćem i internacionalnom tržištu ima vrlo razvijen osećaj za društvo i životnu sredinu, što znači da je menadžment ove kompanije svestan činjenice da je ekonomski razvoj moguće postići samo ako ide paralelno sa razvojem društvene zajednice.
##plugins.themes.default.displayStats.downloads##
Reference
Anderson, M. 2018. Fair trade and consumer social responsibility. Management Decision 56, (3):1-18.
Biočanin, R., Hamidović, D. 2017. ISO standardi u zaštiti i unapređenju radne i životne sredine. Zbornik Međunarodnog kongresa o procesnoj industriji– Procesing 24, (1): 4-14.
Bogetić, S., Đorđević, D., Ćoćkalo, D., Vorkapić, M. 2018. Corporate social responsibility as a factor of global competitiveness. Journal of Engineering Management and Competitiveness (JEMC) 8, (1): 11-19.
Boljević, A., Radovanović, M., Strugar M. 2015. Korporativna društvena odgovornost u funkciji uspešnog poslovanja preduzeća, Anali Ekonomskog fakulteta u Subotici 51, (33): 115-127.
Ferrell, A., Liang, H., Renneboog, L. 2016. Socially responsible firms. Journal of financial economics 122, (3): 585-606.
Global Powers of retailing 2018. Deloitte, dostupno na web sajtu: http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/consumerindustrial-products/cip-2018-global-powers-retailing.pdf, pristupljeno 11. 01.2021.
Global Powers of retailing 2019. Deloitte, dostupno na web sajtu: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/ConsumerBusiness/cons-global-powers-retailing-2019.pdf, pristupljeno 11. 01. 2021.
Global Powers of retailing 2020. Deloitte, dostupno na web sajtu: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/at/Documents/consumerbusiness/at-global-powers-retailing-2020.pdf, pristupljeno 11. 01. 2021.
Goljanin D. 2009. Menadžment u trgovini, Univerzitet Singidunum:1-172.
Gostović, U. 2021. Korporativna društvena odgovrnost u funkciji unapređenja imidža Brenda. Zbornik radova Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu 36, (02): 287-290.
Hainmueller, J., Hiscox, M. J., Sequeira, S. 2015. Consumer demand for fair trade: Evidence from a multistore field experiment. Review of Economics and Statistics 97, (2): 242-256.
Jelisavac Trošić, S. 2016. Nove tendencije u međunarodnoj trgovini. Institut za međunarodnu politiku i privredu, Beograd: 13-35.
Jovanović, L., Ilić, B., Pavlović-Dimitrijević, A. 2017. Društveno odgovorno poslovanje kao temelj strategije održivog rasta i profitabilnosti kompanije. 7. Međunarodni Simpozijum o upravljanju prirodnim resursima, Fakultet za menadžment Zaječar: 415-420.
Krivokapić, Z., Vujović, A., Jovanović, J. 2014. Ekološka inovativnost u funkciji društvene odgovornosti, 41. Nacionalna konferencija o kvalitetu, Festival kvaliteta 2014: 41-47.
Micić, R., Vujović, T., Ranđelović, M. 2016. Društveno odgovorno poslovanje u Srbiji – analiza stanja i preporuke. ECOLOGICA 23, (84): 707-712.
Micić, R., Arsić, L. 2017. Human resources in a sustainable development function. Ekonomski pogledi 19, (2): 31-48.
Ronald, S., Suwandi Ng., Daromes, F. E. 2019. Corporate social responsibility as economic mechanism for creating firm value. Indonesian Journal of Sustainability Accounting and Management 3, (1): 22-36.
Sokolov Mladenović, S., Ćuzović, S. 2014. Trgovinski menadžment u savlađivanju tajni održivog razvoja, Ekonomske teme 52, (3): 361-378.
Staletović M., Milačić, S., Kojić, N. 2020. Analiza stepena motivacije i zadovoljstva zaposlenih u trgovinskim objektima na teritoriji grada Kruševca. Četvrta nacionalna naučno-stručna konferencija sa međunarodnim učešćem “Trendovi u poslovanju 2020”, Kruševac: 151-159.
Vučić, M. 2016. Novi trgovinski odnosi i zaštita životne sredine. Institut za međunarodnu politiku i privredu, Beograd: 305-329.
Zorzini, M., Hendry, L. C., Huq, F. A., Stevenson, M. 2015. Socially responsible sourcing: reviewing the literature and its use of theory. International Journal of Operations & Production Management 35, (1): 60-109.
Župljanin, S. 2013. Upravljanje promenama i razvoj savremene trgovine. Svarog br. 6, Banja Luka: 200-215.
Walmart corporate, http://www.corporate.walmart.com